Interview opdrachtgever
5 juni 2020
Marine Service Noord in het kort
Bettina Snell werkt als HR Adviseur bij Marine Service Noord in Westerbroek. Hier vertelt ze over het werken voor en bij Marine Service Noord.
Marine Service Noord (MSN) verzorgt de engineering, de inkoop, de prefabricatie en de installatie voor verschillende soorten schepen van containerschepen en tankers tot luxe mega jachten. De engineers ontwerpen een machinekamerinstallatie en/of een ladingsysteem, in de werkplaats van zusterbedrijf IMPAS worden de pijpen gemaakt, waarna het inbouwteam op locatie zorgt dat de pijpleidingsystemen in deze machinekamers of aan het dek aan boord van het schip worden geïnstalleerd.
We leveren nagenoeg alle werktuigbouwkundige systemen van eerste ontwerp tot oplevering. Als maritiem specialist zijn wij in staat om innovatieve oplossingen te ontwikkelen. Goede voorbeelden zijn de Pioneer Knutsen, de eerste LNG carrier ooit in Nederland gebouwd en de Nemo H2 (een waterstof aangedreven rondvaartboot). De schepen voor Chemgas en Doeksen uitgerust met een LNG brandstofsysteem en de LNG bunkerschepen Coralius en Flexfueler.
Een zilveren jubileum
Bettina werkt al 25 jaar bij MSN. Zij vertelt: “Ik ben ooit bij MSN begonnen als operationeel planner. In die hoedanigheid zorgde ik ervoor dat de hele flexibele schil in de buitendienst werd geregeld en georganiseerd. Het was veel plannen en contact houden met onze buitendienst. Hoe ziet de ploeg eruit, wat heb je nodig. Dat deed ik een aantal jaren en toen besloot ik om een avondstudie te doen richting HR”.
Bij de professionalisering van de organisatie in 2007 kwam er weer een P&O-afdeling, die Bettina heeft vorm gegeven. “Sinds 2007 ben ik HR-adviseur. Voor al het personeel in de verschillende BV’s ben ik het aanspreekpunt voor HR-zaken. De werving en selectie van de fitters en lassers ligt bij mijn collega; het beleidsmatige gedeelte komt dan weer bij mij terecht”, vertelt ze.
Bettina vervolgt: “We hebben verschillende disciplines binnen ons bedrijf. Als we over de buitendienst en de werkplaats spreken, hebben we het voornamelijk over pijpfitters en lassers. Dat is een grotendeels flexibele schil. De zoektocht naar pijpfitters en lassers wordt door mijn collega gedaan, vaak met tussenkomst van een uitzendbureau. Als een project is afgerond, worden personeelsleden vaak direct doorgeschoven naar een ander project. In deze markt is technisch personeel moeilijk te vinden en je wilt je mensen ook graag voor langere tijd bij je houden”.
Techniek uit het buitenland
Bij MSN wordt er met een flexibele schil gewerkt, omdat het werk fluctueert. Bettina vertelt dat ze daarbij veel uitwijken naar het buitenland, omdat daar veel goed personeel is opgeleid. Zij vervolgt: Hoewel we veel samenwerken met opleidingsinstituten als de Metaal- en Scheepsbouwopleiding, het Noorderpoort en de Hanzehogeschool is personeel moeilijk te vinden. Het noorden is een krimpregio en jongeren kiezen helaas niet zo gauw meer voor techniek. Daarnaast heeft naar mijn mening het onderwijs zoveel wijzigingen doorgemaakt, dat uit het oog verloren is waar het om gaat: het vakmanschap”.
En dat vakmanschap vindt MSN wel over de grens. Bettina vertelt: “We hebben veel personeel uit Polen gehad. Nu hebben we werknemers uit Roemenië, Letland, Litouwen en Portugal en engineers uit Vietnam. Ook statushouders vinden een plek bij ons.”
Op de tekenkamer hebben we ook te maken met krapte in de arbeidsmarkt. Daar wordt ook nog eens met hele specifieke CAD-software gewerkt, speciaal bestemd voor de scheepsbouw en maritieme sector. Er zijn niet veel mensen die dat beheersen en het wordt ook niet op school geleerd”.
De scheepsbouw verveelt nooit
“Ik vind het nog steeds heel leuk om voor MSN en de zusterbedrijven te werken; het werk en de problematiek binnen de sector blijft uitdagend”, vertelt Bettina enthousiast. “Er zijn altijd weer nieuwe uitdagingen en het is nooit saai. De scheepsbouw heeft natuurlijk ook slechtere jaren gekend, daar moet je mee kunnen omgaan. Aan de andere kant kennen we ook periodes van waanzinnige drukte, dan weet je niet waar je het moet vinden”, vervolgt ze.
Volgens Bettina is MSN en de directeur-eigenaar een hele fijne werkgever om voor te werken. Mensen worden in hun waarde gelaten door ze zelfstandig te laten werken waar mogelijk. Bettina vertelt: “We vinden het belangrijk dat onze werknemers duurzaam inzetbaar zijn. Dat uit zich vooral in het bieden van een goede werk-privé balans, uitdagende (inter)nationale projecten en het bieden van mogelijkheden tot verdere ontwikkeling binnen het vakgebied.
Op de vraag waar Bettina blij van wordt in haar werk, antwoordt zij: “De wereld van de scheepsbouw is heel mooi. Ik ben altijd ontzettend trots als er een schip gereed is en weg vaart. Daar heb je dan met zijn allen aan gewerkt!”
Prettig contact met WtbE
Bettina vertelt dat het contact met WtbE in 2011 is ontstaan. “Destijds werd ik benaderd door een oud consultant van WtbE om eens te praten over een mogelijke samenwerking. Dat hebben we gedaan en sindsdien zijn er meerdere succesvolle bemiddelingen uit voortgekomen!”
Zij vervolgt: “WtbE is een goede, open en transparante partner. Ze denken met ons mee als klant in wat we zoeken en wat we nodig hebben. WtbE durft daarbij ook buiten de gebaande paden te kijken. Natuurlijk zijn wij geneigd om te zeggen dat we iemand met een maritieme achtergrond zoeken, maar er hebben uitstekende projectleiders voor ons gewerkt zonder maritieme achtergrond, die toch een passende match bleken!”
“Het is heel fijn als het personeel zich goed voelt bij het bureau waar ze vandaan komen en het is belangrijk dat er over en weer respectvol gesproken wordt. Dat maakt een partij voor mij betrouwbaar”, vervolgt Bettina. “WtbE heeft niet alleen oog voor de klant, maar ook oog voor de medewerkers. Dat hoor ik van mensen die we via hen detacheren”, sluit ze af.
WtbE is professioneel in haar benadering, met oog voor de mens